Erik van Lieshout
Phillip Akkerman
Joep van Lieshout


Phillip Akkerman

Tijdens zijn academietijd is Philip Akkerman (Vaassen,1957) naar eigen zeggen ‘een wild paard’. In zijn werk gaat hij alle kanten op, is verdwaald en besluit terug te keren naar wat hij vroeger, in zijn jeugd, maakte.

Het levert hem het onderwerp op dat hij tot op de dag van vandaag tekent en schildert: het zelfportret. In 1981 schrijft hij hierover in zijn dagboek: “Zelfportretten: O.K. Het is cliché, het is te bedacht, het is niet nieuw, het is academisch, het is nageaapt. Maar: IK WIL HET DOEN!”

Aanvankelijk legt Akkerman zichzelf vast zoals je dat bij een zelfportret verwacht, met een blik in de spiegel om te controleren of alles klopt. Gaandeweg wordt het schilderij belangrijker dan het spiegelbeeld. In het begin is ook het concept – de keuze om voor de rest van zijn leven zelfportretten te maken – belangrijker dan de uitwerking. Geleidelijk aan gaat het hem steeds vaker om het maken van een ‘mooi schilderij’.

Akkermans zelfportretten zijn te herkennen aan de geconcentreerde, serieuze blik – de blik van een kunstenaar die aan het werk is. De begrenzing van het zelfportret als genre stelt hem in de gelegenheid eindeloos te experimenteren.

Het is een beperking die tot vrijheid leidt: de manier waarop Akkerman zijn spiegelbeeld in verf vangt, varieert van realistisch tot uiterst fantasievol, van pointillistisch tot kubistisch en van een intens donker tot aan een knallend kleurenpalet. Akkerman maakt voor zijn tekeningen en schilderijen gebruik van uiteenlopende materialen, onder meer potlood, zwart krijt, waterverf, gouache, eitempera en olieverf passeren de revue.

Akkerman studeerde aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag (1976-1978) en volgde de postacademische opleiding De Ateliers (1979-1981). Zijn werk was onder meer te zien in Teylers Museum (Haarlem), de Kunsthal (Rotterdam) en het Noordbrabants Museum (Den Bosch).



Volgende kunstenaar: Joep van Lieshout
Alle kunstenaars
REGISSEUR VAN DIT PORTRET:

Hans Hylkema


HANS HYLKEMA is regisseur en scenarioschrijver van speelfilms,tv-drama en (muziek) documentaires. Zijn bekendste speelfilms zijn DE MANNETJESMAKER, OEROEG en JULIA’S GEHEIM. Zijn muziekdocumentaires hebben de musici Eric Dolphy (DE LAATSTE SESSIE), Kid Dynamite (KID DYNAMITE, SURINAAMSE SWING OP DE ZEEDIJK), Jan Akkerman (JAN AKKERMAN, PORTRET MET GITAAR) en Sonny Rollins (SONNY ROLLINS, MORGEN SPEEL IK BETER) als onderwerp. Zijn meest recente dramaproductie is de driedelige tv-serie DEN UYL EN DE AFFAIRE LOCKHEED. Recentelijk ontving hij voor dit laatste werk deDDG-Award voor de meest opmerkelijke regieprestatie van 2010 en de LIRA Scenarioprijs 2013 (samen met co-schrijver Ger Beukenkamp) Hylkemarealiseerde de laatste twee jaar ook drie portretten van beeldend kunstenaars uit de serie “Hollandse Meesters in de 21e Eeuw”. (David Bade, Philip Akkerman en Sigurdur Gudmundsson). In voorbereiding is de speelfilm SARPHATIPARK.


Regie: Hans Hylkema
Camera: Claire Pijman
Geluid: Bert van de Dungen
Montage: Ewoud Hendriksen
Muziek: Truus Melissen

Volgende kunstenaar: Joep van Lieshout
Alle kunstenaars