John Körmeling
L.A. Raven
Aernout Mik


L.A. Raven

Het kunstenaarsduo L.A. Raeven bestaat uit de eeneiige tweeling Liesbeth en Angelique Raeven (Heerlen, 1971). In hun oeuvre – dat onder andere bestaat uit videowerk, foto’s en performances – zijn de huidige, westerse schoonheidsidealen, modewereld en dominerende lichaamscultus belangrijke thematieken

In Wild Zone (2001) zit de tweeling op de vloer van de Rotterdamse kunstruimte Witte de With – beiden extreem mager. Ze hebben hetzelfde intens zwarte haar en zijn gehuld in dezelfde kleding. Het is niet het enige dat hetzelfde is. Ze onderwerpen zich aan een regime waarin ze gelijke hoeveelheden eten en drinken. Hoewel Wild Zone slechts een momentopname is, voeren de zussen hun symbiotische relatie in werkelijkheid jarenlang tot in het extreme door. Dat betekent obsessief op hetzelfde moment exact hetzelfde eten en drinken als de ander. Het symboliseert de afhankelijkheid alsook de rivaliteit die het hebben van een evenbeeld oproept. Het idee niet uniek te zijn, wordt in het oeuvre van L.A. Raeven breed uitgemeten. “Maar het gaat ook, omdat ik [Angelique] een modeachtergrond heb en Liesbeth meer een medische achtergrond, over volmaakt en onvolmaakt. De volmaakte wereld van de mode – het ideaalbeeld – tegen de onvolmaakte wereld van ziekte. Om dat bij elkaar te brengen.”

Voor werken als Test Room (2000) en L.A. Army (2002) plaatst L.A. Raeven advertenties voor ‘ideal individuals’. De omschrijving van vereisten is extreem. Gevraagd wordt onder andere om een borstomvang van 82 centimeter en een taille van 43 centimeter, ongewone eet- en drinkgewoonten en minstens één praktische handicap.

De tweeling is op zoek naar ideal individuals die kunnen fungeren als body doubles: L.A. Army, een eigen leger. Het videowerk Test Room (2000) toont hoe meisjes nietsvermoedend, gekleed in niets meer dan hun ondergoed, uren moeten wachten in een lege tentoonstellingsruimte en hun tijd doden met sigaretten en drank. L.A. Raeven verwijst met werken als L.A. Army en Test Room naar de onmenselijke condities tijdens audities in onder meer de modewereld.

Liesbeth Raeven studeerde aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (1993-1997) en aan de Van Eyck Academie in Maastricht (1998-2000). Angelique Raeven volgde haar opleiding aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Antwerpen (1991-1995) en aan de Van Eyck Academie in Maastricht (1999-2000). Werk van L.A. Raeven was te zien in onder andere Museum Boerhaave (Leiden), de Kunsthal (Rotterdam), Nest (Den Haag) en GEM (Den Haag).



Volgende kunstenaar: Aernout Mik
Alle kunstenaars
REGISSEUR VAN DIT PORTRET:

Astrid Bussink


Astrid Bussink (1975, Eibergen) studeerde aan de kunstacademie AKI in Enschede en deed een MA in film aan de University of Edinburgh. Met haar debuutfilm The Angelmakers won ze de First Appearance award op IDFA. Met de documentaires die ze hierna maakte zoals The Lost Colony en Poem of Death oogstte ze zowel nationaal als internationaal erkenning. In 2013 won Astrid met haar team het Gouden Kalf voor beste korte film voor haar jeugddocumentaire Achter de Toren en met Giovanni en het Waterballet won ze onder andere de prijs voor beste jeugdfilm op de Berlinale in 2015. Momenteel werkt Astrid zowel aan een nieuwe documentaire als aan een lange jeugddocumentaire.


Regie: Astrid Bussink
Camera: Rogier Timmermans
Geluid: Carla van der Meijs & Sander den Broeder
Montage: Femke Klein Obbink

Volgende kunstenaar: Aernout Mik
Alle kunstenaars