Bik Van der Pol
Het kunstenaarsduo Bik Van der Pol bestaat uit Liesbeth Bik en Jos van der Pol. Sinds 1995 werken zij samen als Bik Van der Pol.‘Kunst is een ‘discussiestuk’ waarmee een netwerk van verbindingen (opnieuw) tot leven gebracht en verder ontwikkeld wordt,’ aldus Bik Van der Pol. In uiteenlopende projecten onderzoeken ze hoe kunst ingezet kan worden als publiek domein, als een manier om ruimte te creëren voor speculatie en verbeelding. Bik Van der Pol werkt niet ‘mediumvast’. Dat wil zeggen dat ze soms als architect optreden, dan weer als schrijver of regisseur. Daarnaast werken ze site specific en dikwijls samen met anderen. Bik Van der Pol wil naar eigen zeggen relaties en situaties heractiveren: weer in beweging brengen wat gestold is.
Dat heractiveren is al aanwezig in hun vroegste werk: The Kitchen Piece (1995), een samenwerking met Peter Fillingham. De keuken in de woning van Jos van der Pol, op de bovenverdieping van het mede door Bik Van der Pol opgerichte kunstenaarsinitiatief Duende in Rotterdam, was niet alleen de plek waar alle feestjes eindigden en samenwerkingen tot stand kwamen, er vonden ook de meest interessante discussies plaats. Om het belang van de keuken als een voorwaardelijke plek voor ontmoeting en de grens tussen privé en publiek te belichten en onderzoeken, bouwde Bik Van der Pol een replica van het keukenblok: The Kitchen Piece. De eerste negen maanden stond The Kitchen Piece tegenover de keuken waar het allemaal begon.
Daarna stuurden ze het werk op reis in een poging de beslotenheid van de in zichzelf gekeerde kunstwereld te doorbreken. The Kitchen Piece – inmiddels met water en gas en dus volledig operationeel – deed de Cubitt Gallery (Londen) en het Stedelijk Museum Amsterdam aan. Tijdens de looptijd van de tentoonstelling beheerde Karl Lydon de keuken, hij zette koffie, praatte met de bezoekers en maakte eten. Ineens kon iedereen in het museum ergens bij aanschuiven, The Kitchen Piece werd wat de keuken in een privé omgeving is: een plek om te eten, om met elkaar in gesprek te gaan, maar dan in een heel andere en meer publieke omgeving. Door die andere context verandert niet alleen het werk, maar ontstaat er ook nieuw zicht op die desbetreffende context en diens gebruikers. Deze herdefiniëring van de relatie tussen plaats, geschiedenis en publiek kenmerkt het werk van Bik Van der Pol.
Werk van Bik Van der Pol was onder meer te zien in Witte de With Center of Contemporary Art (Rotterdam), Kunst Museum Krefeld (Krefeld), het Van Abbemuseum (Eindhoven) en MACRO Museo d’Arte Contemporanea Roma (Rome).