Falke Pisano
“Werk dat zich een beetje verzet tegen het al te snelle ritme van de kunst- en entertainmentwereld. Werk dat de toeschouwer iets vertraagt.” Zo omschrijft Falke Pisano (Amsterdam, 1978) haar oeuvre.Pisano werkt overwegend in cycli. Elke cyclus duurt een aantal jaar en alle werken die ze in die periode maakt, groepeert ze onder een noemer. The Body in Crisis (2011-2014), Joke Sculptures (2011-2013) en Figures of Speech (2006-2010) zijn daar voorbeelden van.
Hoe verhouden we ons tot abstractie? Kan een sculptuur in een verhaal veranderen? Welke verschillende vormen van logica zijn er, en hoe cultuurgebonden zijn die? Pisano’s werk ontstaat uit nadenken, veel nadenken. Allerlei vormen van nadenken – soms heel gestructureerd, soms in het wilde weg. Niet voor niets wordt er aan haar werk vaak gerefereerd als artistiek onderzoek. Pisano diept haar thematieken grondig uit.
Een voorbeeld hiervan is The Body in Crisis, waarin Pisano het ‘lijdende lichaam’ onderzoekt. Hoe reageert het lichaam op onderdrukkende omstandigheden, overheidsgeweld en geïnstitutionaliseerde definities van geestelijke gezondheid? Met ‘het lichaam in crisis’ richt Pisano zich op situaties waarin men ‘ziek’ wordt van het sociaal-politieke klimaat. Gewelddadige veranderingen in de levensomstandigheden van de mens staan centraal.
Pisano studeerde aan Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (1997-2001) en aan de Van Eyck Academie in Maastricht (2005-2006). Werk van haar hand was te zien in The Showroom (Londen), de Vleeshal (Middelburg), Ellen de Bruijne Projects (Amsterdam) en Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (Madrid). In 2013 won Pisano de Prix de Rome.
Katelijne Schrama
Katelijne Schrama studeerde in 2000 af aan de audiovisuele afdeling van de Gerrit Rietveld Academie (BA) met onder andere de korte film Daydreams and Sandman. Sindsdien heeft zij zich gevestigd als freelance filmmaker en werkt ze voor verschillende productiebedrijven in Nederland; in 2011 heeft Katelijne drie filmportretten gemaakt voor de online serie Dutch Profiles. 360º Horizon, land zonder verleden is haar eerste film die zij zelf heeft geschreven, geregisseerd en geproduceerd. De film ging in première op het Nederlands Film Festival 2007 en werd genomineerd voor de beste debuut film. 1974 is haar tweede korte film. Georgica is haar eerste lange documentaire en is in première gegaan op het IDFA 2014. De film is op verschillende buitenlandse festivals vertoond (Duitsland, Italië, Frankrijk, Ukraine, Siberië) en won in 2015 de prijs voor beste documentaire op “Der Neue Heimatfilm Festival”, Freistadt, Oostenrijk.
www.katelijneschrama.nl